Zrównoważona mobilność według Renault

Ograniczenie emisji CO2

Firma Renault była pierwszym producentem samochodów, który publicznie zobowiązał się do ograniczenia śladu węglowego. Do 2016 r. zmniejszyła emisję dwutlenku węgla o 18,2%, a do 2022 r. redukcja ma osiągnąć 25%. Ochrona środowiska jest ważna już na etapie produkcji, dlatego zakład produkcyjny Renault w Tangerze został zaprojektowany z założeniem zerowej emisji CO2. Oprócz tego w sześciu zakładach produkcyjnych we Francji umieszczono panele fotowoltaiczne zajmujące w sumie powierzchnię 40 ha.

 

 

Samochody elektryczne

Ograniczenie emisji CO2 jest również istotnym elementem planu strategicznego Drive the Future na lata 2017-2022. W tym okresie Grupa Renault chce osiągnąć pozycję lidera w dziedzinie samochodów elektrycznych.

Już teraz Renault posiada kompletną gamę pojazdów elektrycznych. Składają się na nią praktyczne, kompaktowe Renault Twizy,  samochód Renault ZOE o 300 km realnego zasięgu, Renault Kangoo Z.E. – pierwszy seryjny samochód dostawczy o zasięgu 270 km NEDC oraz duży, elektryczny van Master Z.E.

W 2018 Renault miało pozycję lidera na rynku samochodów elektrycznych w Europie ze sprzedażą 48 297 i udziałem w rynku 22,2%.

Do 2022 r. gama samochodów Renault ma się powiększyć do 8 modeli elektrycznych oraz 12 modeli zelektryfikowanych.

Smart city

Mobilność jest jednym z kluczowych elementów zrównoważonego rozwoju miast. Renault uczestniczy w projektowaniu nowoczesnych ekosystemów miejskich, ponieważ jednym z ich filarów jest właśnie transport. Rozwiązania z zakresu mobilności współdzielonej mogą być zintegrowane z architekturą miasta – nie tylko siecią dróg, lecz także budynkami. Nowoczesne technologie i usługi proponowane przez Renault sprzyjają promowaniu korzystnych dla miasta sposobów podróżowania i ograniczeniu liczby samochodów osobowych. Mogą przyczynić się do rozwiązania problemu niskiej jakości powietrza w miastach oraz, w przypadku mobilności współdzielonej, sprzyjać interakcjom międzyludzkim.

Renault opracowuje nowatorskie usługi i dostarcza rozwiązania, które sprawią, że europejskie miasta staną się inteligentnymi miastami zdolnymi zarządzać ruchem drogowym i zanieczyszczeniami atmosferycznymi w interesie ich mieszkańców.

 

 

Samochody elektryczne w carsharingu

Grupa Renault jest wiodącym producentem samochodów elektrycznych wykorzystywanych przez platformy carsharingowe, które są pierwszym krokiem w kierunku zmniejszenia natężenia ruchu drogowego i zapewnienia wszystkim swobody przemieszczania się.

Po nawiązaniu współpracy z licznymi partnerami o ugruntowanej pozycji Grupa Renault dostarczyła ponad 9 tys. samochodów, w tym 5 tys. sztuk ZOE, które są wykorzystywane przez platformy carsharingowe na terenie Europy. W chwili obecnej samoobsługowe wypożyczalnie samochodów działają w dziewięciu europejskich miastach, m.in. w Madrycie, Warszawie, Paryżu, Kopenhadze, Sztokholmie i Oslo.

Elektryczne taksówki/wynajem samochodów z kierowcą

Grupa Renault przejęła spółkę Class&Co będącą właścicielem Yuso, zautomatyzowanej platformy do zarządzania flotą taksówek, samochodów wynajmowanych wraz z kierowcą (VTC) i dostawami oraz spółkę Marcel, platformę rezerwacji samochodów z kierowcą (VTC) z Ile-de-France.

W Paryżu Grupa nawiązała współpracę ze spółką Marcel, aby uruchomić pilotażowy program elektrycznych taksówek ZOE CITY, który rozpocznie elektryfikację parku samochodowego tego operatora. W ramach programu do końca marca 2019 roku po paryskich drogach będzie jeździć 500 taksówek ZOE.

W Sztokholmie nasz partner TAXI STOCKHOLM dysponuje flotą 200 ZOE i zdobywa cenne doświadczenia, które umożliwią mu stopniową elektryfikację całej floty (1,5 tys. taksówek).

W krótkoterminowej perspektywie samochody elektryczne o niewielkich gabarytach to najszybszy i najprostszy sposób zmniejszenia ekologicznego śladu w centrach miast, bez ograniczania swobody przemieszczania się.

Samochody elektryczne wykorzystywane do dostaw ostatniego kilometra w centrach miast

Koncern Renault chce zapewnić sobie wiodącą rolę na tym wschodzącym rynku.

Wizja przyszłości dostaw miejskich ostatniego kilometra została opracowana na podstawie niemal 120 lat doświadczenia na rynku samochodów użytkowych oraz nieustannych innowacji, będących wyróżnikiem Grupy Renault, które sprawiają, że życie klientów staje się coraz łatwiejsze. Kolejnym ważnym elementem wizji jest otwartość na współpracę z partnerami Grupy, którzy wspólnie z nią tworzą nowatorskie procesy, aby wyznaczać nowe standardy i opracowywać innowacyjne rozwiązania.

Ta właśnie wizja leży u podstaw koncepcji, która została niedawno zaprezentowana przez Grupę Renault podczas Targów Motoryzacyjnych w Hanowerze. Studyjny model Z35.2 to śmiała wizja dostaw miejskich w 2030 roku.

Działająca w Londynie firma GNEWT CARGO, lider w segmencie dostaw miejskich ostatniego kilometra z wykorzystaniem samochodów elektrycznych, zamówiła w Renault 70 elektrycznych modeli Kangoo Z.E., co potwierdza, że nasza wizja jest już wprowadzana w życie.

Jednocześnie, aby zaspokoić nowe potrzeby i przyspieszyć rozwój zeroemisyjnych dostaw, Grupa Renault wprowadziła niedawno na rynek nowy model Master Z.E., który został wybrany przez duńską pocztę Post NL jako zeroemisyjna alternatywa dla miejskich dostaw. W 2018 roku spółka Post NL dysponowała flotą 30 samochodów, a docelowo chce obsługiwać dostawy w 25 centrach miast do 2025 roku.

Poczta francuska zamówiła w Renault ponad 9,4 tys. modeli Kangoo Z.E. i jest obecnie właścicielem największej elektrycznej floty w Europie. Poczta francuska kontynuuje elektryfikację swojej floty i niedawno złożyła zamówienie na 50 Masterów Z.E., które będą stopniowo oddawane do użytku do końca roku.

Ekosystemy samochodów elektrycznych

Grupa Renault angażuje się w partnerstwa publiczno-prywatne i tworzy rozwiązania z zakresu zrównoważonej mobilności. Te działania wpisują się w strategię Grupy, która zakłada osiągnięcie wiodącej pozycji w segmencie elektrycznych ekosystemów oraz dostaw inteligentnych rozwiązań mobilnych dla miast przyszłości.

Grupa Renault oraz EEM, Empresa de Electricidade da Madeira, hiszpańskie przedsiębiorstwo, które zajmuje się produkcją, przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej na portugalskich wyspach Madera i Porto Santo, ogłosiły, że już w lutym na wyspie Porto Santo zacznie działać inteligentny elektryczny ekosystem. Jest on ważnym elementem innowacyjnego programu „Smart Fossil Free Island” (Inteligentna wyspa wolna od paliw kopalnych) realizowanego na wyspie Porto Santo przez lokalne władze Madery. Celem projektu jest wspieranie trwającej na wyspie transformacji energetycznej. Spółka EEM, która kieruje wdrażanymi na wyspie projektami energetycznymi i programami dot. samochodów elektrycznych, wybrała Grupę Renault na partnera i dostawcę rozwiązań z zakresu elektromobilności.

Dzięki wykorzystaniu elektrycznych samochodów, akumulatorów wycofanych z eksploatacji w samochodach (drugie życie dla akumulatorów), technologii inteligentnego ładowania oraz magazynowania energii ta pierwsza na świecie „inteligentna wyspa” ma zwiększyć niezależność energetyczną Porto Santo i przyczynić się do rozwoju produkcji energii odnawialnej. Od początku 2018 roku Grupa Renault, EEM i ich partnerzy pracują nad projektem, który będzie realizowany przez kolejne 18 miesięcy.

We Francji Grupa Renault i jej partnerzy – Morbihan Energie, Les Cars Bleus i Enedis – ogłosili niedawno rozpoczęcie wspólnego projektu pod nazwą FlexMob’Ile. Celem tego inteligentnego ekosystemu elektrycznego, który powstanie w wyniku realizowanego programu, jest wspieranie transformacji energetycznej bretońskiej wyspy Belle-Ile-en-Mer.

Już w 2019 roku do dyspozycji mieszkańców wyspy i odwiedzających ją turystów zostanie oddana flota samochodów elektrycznych. Wszystkie z nich będą dostępne w samoobsługowych wypożyczalniach Locatourisle, która jest spółką zależną Les Cars Bleus. Modele Renault ZOE i Kangoo Z.E. będą korzystały z sieci punktów ładowania, które zbudowano w pobliżu najczęściej odwiedzanych miejsc na wyspie.

Inteligentne ładowanie samochodów elektrycznych

Grupa Renault prowadzi aktywne działania związane z przygotowaniami do rewolucji polegającej na zintegrowaniu pojazdu z siecią energetyczną, która przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu samochodów elektrycznych na środowisko.

W Utrechcie (Holandia) Renault aktywnie przyczynia się do rozwoju koncepcji inteligentnego miasta. We współpracy z partnerami zaoferowaliśmy innowacyjne usługi, które umożliwiają zmniejszenie całkowitego kosztu użytkowania samochodu elektrycznego (TCO) i sprawiają, że życie użytkowników ZOE staje się jeszcze prostsze. Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu usług carsharingowych pod nazwą WE DRIVE SOLAR, aplikacji JEDLIX służącej do inteligentnego ładowania oraz magazynowaniu energii w akumulatorach dzięki rozwiązaniu firmy POWERVAULT (drugie życie akumulatorów ZOE).

 

Źródło: Renault